UWAGA: Strona zawiera materiały archiwalne. Większość artykułów dotyczy Joomla! 1.0
Start arrow Rozwiązania arrow H1-H6 a pozycjonowanie (SEO) w Google.
H1-H6 a pozycjonowanie (SEO) w Google. Drukuj Email
Redaktor: cerberus   
03.08.2009.
  Chyba najważniejszym elementem wyróżniającym treść są nagłówki. I to zarówno od strony wizualnej (oczywiście to zależy od CSS-a) jak i dla robotów Google. Jednak ich stosowanie powinno być bardzo przemyślane i dobrze dopracowane.  Co ciekawe, zdania tutaj są mocno podzielone. Opiszę jak zamierzam zrobić to na jednym z portali, którymi zarządzamy. Przy tworzeniu poniższego artykułu kierowałem się zasadą, że najważniejsza jest treść, a pozycjonowanie „samo się" zrobi. To zresztą jest zalecane przez Google.

Na początek najważniejsze zasady:

  • H1 to najmocniejszy wyróżnik a H6 to najsłabszy.
  • Musi zostać zachowana kolejność H1 » H2 » H3 » H4 » H5 » H6. Oznacza to tyle, że nie wolno na danej stronie użyć H2 jak nie ma H1, H3 jak nie ma H2 itd...
  • Nie warto stosować jednej hierarchii (tu są zdania podzielone, podaje nasz punkt widzenia). Należy ją dopasowywać do aktualnego miejsca na stronie. Najlepiej starać się trzymać zasady stosowania H1-H3 zgodnie z kontekstem strony. Na wspomnianym portalu przyjęliśmy, że do określenia kluczowych treści stosujemy tylko H1-H3, a ich kombinacja jest mocno zależna od podstrony.
  • Wizualizacja poziomów H1-H6 powinna iść w parze z ich wagą, czyli dużymi literami piszmy H1, mniejszymi H2 itd... Poziomy ważności treści mają służyć głównie użytkownikom, a przy okazji robotom Google.
  • Nie powinno się stosować nagłówków H1-H6 tam gdzie odpowiedniejsze będą inne elementy wyróżniające jak <em> czy <strong>. Najprostszy przykład to środek jakiegoś tekstu. Jeżeli chcemy w nim wyróżnić jakieś słowo czy frazę to użyjmy raczej <em>, <strong> czy wręcz listę <ul><li>.
  • Nie łączmy nagłówków H1-H6 z innymi elementami wyróżniającymi jak <em> czy <strong>. Od tego są style (CSS).
  • Nagłówki należy stosować bardzo oszczędnie, wyróżniając naprawdę to co najistotniejsze.

A teraz konkretne przykłady zastosowania:

  • Strona Główna Platinum-events.pl - Tu chcemy pokazać kluczowe informacje o firmie oraz nawigację do konkretnych obszarów. Często pierwsza strona jest zbiorem różnyh nagłówków H1-H6, połaczonych z listami <ul><li>, tworzące razem punkt startowy nawigacji. A zatem:
    • Logo i nazwa firmy Platinum Events jest w H1 - to jest główna strona i tylko na niej będzie nazwa firmy w H1. Na pozostałych stronach uznaliśmy, że nie nazwa firmy jest najważniejsza tylko konkretna treść.
    • Dalej mamy nawigację i w niej kluczowe punkty menu w H2 takie jak np. Imprezy integracyjne czy Pachołki drogowe.
    • Jest jeszcze drugi poziom menu (nieco mniej istotny), który zrobimy w H3.
  • Imprezy integracyjne - I tu sedno tego co chiałem napisać. W tym miejscu najważniejszą treścią są imprezy integracyjne, imprezy firmowe, organizacja imprez i tego typu informacja. A zatem to chcemy wyróżnić. Dlatego fraza „Imprezy integracyjne" na tej stronie, jest tytułem zrobionym w H1 a elementy podmenu w H2.

Podsumowując, proszę zwróćcie uwagę na dwie kluczowe sprawy:

  • Zależność H1-H6 od treści, nie od jakiś sztywnych zasad.
  • Pilnowanie kolejności H1 » H2 » H3 » H4 » H5 » H6
Zmieniony ( 03.08.2009. )
 
następny artykuł »