UWAGA: Strona zawiera materiały archiwalne. Większość artykułów dotyczy Joomla! 1.0
Start arrow Rozwiązania arrow Pozycjonowanie a Joomla 1.5 - kilka szybkich porad
Pozycjonowanie a Joomla 1.5 - kilka szybkich porad Drukuj Email
Redaktor: cerberus   
29.07.2009.

Zanim zaczniecie czytać poniższe rady, pamiętajcie, aby zawsze wszystko, co robicie z tzw. SEO (potocznie: pozycjonowanie), robić tak jak widzi to odbiorca strony, jeżeli coś chcecie uwypuklić, to niech to będzie właśnie to co jest istotnie w danej treści strony. Nie piszcie w H3 nagłówka „Imprezy integracyjne", a potem cały artykuł jest o „Pachołkach drogowych". Nie piszcie jasno szarą czcionką o rozmiarze 6px treści na białym tle, bo człowiek tego przecież nie przeczyta. Google ciągle modyfikuje swoje roboty, ale zawsze będzie trzymał się jednej zasady, że to, co zrozumiałe, intuicyjne dla internauty jest „dobre" dla robota Google,  a każde „oszustwa" wcześniej czy później obsłuży w swoim kodzie, nie mówiąc o możliwości Bana od Google. Przy okazji proponuję zapoznać się z oficjalnym podręcznikiem SEO Google.

No to do rzeczy. Właśnie oddaliśmy do użytku nowy portal firmy Platinum Events. Co ciekawe musieliśmy dopilnować kilka elementów związanych z pozycjonowaniem (SEO). Aby nie wchodzić w szczegóły pokaże to na konkretach:

  • Najważniejsza jest oczywiście łatwa nawigacja w postaci czytelnego menu, jednak to każdy robi i nie będę się tu za bardzo rozwodził. Radzę tylko pilnować aby nie było więcej niż 6 pozycji na jednym poziomie i nie więcej niż 3 poziomy. Więcej o budowie menu tutaj, mu przejdźmy do dalszych punktów.
  • Po pierwsze przyjazne linki. Wejdźcie na podstronę pachołki drogowe. Zobaczcie jak wygląda adres URL. Nie są to żadne „krzaczki" tylko „ładny napis":  http://platinum-events.pl/pacholki-drogowe. Jak coś takiego osiągnąć? Wszystko znajdziecie w tym artykule. Najważniejsze to ustawić adresy tak by Jan Kowalski czytając je wiedział o czym jest strona.  A, i jedna uwaga, Joomla „zżera" polskie znaki. Jak wpisujecie np. tytuł artykułu to upewnijcie się, że alias (pole pod tytułem) ma zamiast ł - l, ą - a itd... Jest na to rozwiązanie opisane tutaj.
  • Po drugie, ustawmy sensownie tytuł strony. Właściwie Jommla! sama je ustawia ale... warto dodać do tytułów przedrostek z nazwą portalu. Jak wejdziecie na stronę imprezy integracyjne to zobaczycie że jej tytuł to nie „Imprezy integracyjne" ale „Platinum-events - Imprezy integracyjne". To ważne, bo w wynikach wyszukiwania Google pokazują się te tytuły... Ja do tego zastosowałem plugin_1.5_website_name, który automatycznie dodaje przedrostek z nazwy portalu (konfiguracja Jomomla!). No i jeszcze jedna ważna uwaga, tytuły powinny być unikalne w obrębie całego portalu.
  • Po trzecie nawigacja okruszkowa. Jak ją zrobić opisane jest tutaj.  To ważne i od strony użytkownika (zawsze wie gdzie jest i może się cofnąć w jednym ruchu do dowolnego kroku wstecz), ale także dla robotów Google, które się „rozmnożą" na adresy wynikające z linków nawigacji okruszkowej. Czym więcej przejść i linków między stronami tym łatwiej robotom Google dotrzeć do wszystkich naszych treści.

Dotychczas wszystko było widać. Teraz trochę rzeczy „od tyłu". Po pierwsze wybierzmy kilka fraz określających nasz portal. Ale uwaga to muszą być takie ogólne dla całego portalu. Jak wybrać frazy opisałem kiedyś w naszej bazie wiedzy tutaj.  Wpiszcie te frazy w konfiguracji Joomla w pole Metadane\Słowa kluczowe. Tylko nie mylcie tego ze słowami kluczowymi w konkretnych artykułach. To co ważne to to, że słowa te muszą być zgodne z treścią strony, czyli muszą w niej często występować.

A sokoro już o artykułach mowa, pamiętajcie aby uzupełniać opis (po prawej: meta dane\opis).  Google w wynikach wyświetla tytuł strony oraz opis (Tag z „descriptions") a jak nie znajdzie opisu to sam go „kombinuje". Tylko nie kopiujcie tu samych słów kluczowych. Opis powinien je zawierać ale to nadal jest opis, czyli kilka zdań wyjaśniających co znajduje się na tej stronie.

To samo zróbmy z artykułami. Każdy artykuł ma możliwość wstawiania słów kluczowych. Więcej na ten temat tutaj. Znów pamiętajcie aby używać naprawdę tylko tych fraz, które występują w treści artykułu i nie przesadzajcie z ilością, 3-5 fraz spokojnie wystarczy.

A teraz tytuły artykułów. Tutaj jest informacja jak przygotowywać szablony. Jak robicie swój szablon zróbcie tak by tytuły były w nagłówku <h2>. Czemu? Generalnie zakłada się że <h1> zarezerwowane jest na nazwę całej strony (nie zapomnijcie nazwy strony, czy loga strony wziąć w h1), <h2> na nazwy podstron.  Do badania portalu proponuje użyć Firefoxa z dogranym dodatkiem Firebug, naprawdę pomaga. Do tematu nagłówków podeszliśmy też nieco inaczej (łamiąc sztywne zasady). W artykule H1-H6 a pozycjonowanie (SEO) w Google opisaliśmy to podejście.

Na dziś starczy

Cdn...

Zmieniony ( 03.08.2009. )
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »