UWAGA: Strona zawiera materiały archiwalne. Większość artykułów dotyczy Joomla! 1.0
Start arrow Zaczynamy arrow Projekt witryny
Projekt witryny Drukuj Email
Aby zrozumieć, na czym polega tworzenie witryny w Joomla!, zaprojektujemy i stworzymy prostą stronę - wizytówkę firmową.

Podstawa projektu

Podstawą projektu każdej witryny są cele, jakie przed nią stawiamy. Pamiętaj - użytkownicy chcą realizować swoje cele, zaspokajać swoje potrzeby.

Może się spotkasz czasem ze stwierdzeniem, że dobry projekt umiejętnie godzi cele wydawcy i cele adresatów. Ale to nie tak! Dobry projekt nie musi godzić celów wydawcy i użytkowników. Wydawca publikuje witrynę dla użytkowników, którzy przyjdą na nią i pozostaną wtedy, gdy będą mogli na niej zrealizować swoje cele. Stąd wydawca najpierw musi sprecyzować, komu i co chce zaoferować, określić adresatów i określić, jakie potrzeby chce zaspokajać, aby zrobić na tym mniejszy czy większy interes.

Aby więc utrafić z celami serwisu w potrzeby odwiedzających, określ:

  • adresatów witryny,
  • czynności, które będą wykonywać podczas wizyty

Następnie zdefiniuj na tej podstawie w kilku punktach 4-6 (nie więcej), jakie oczekiwania, jakie potrzeby witryna będzie zaspokajać.

Zakres treści

Na podstawie celów, określ, jakie mają być treści witryny. Spójrz na tę kwestię, jak sprzedawca, który wystawia swój towar, swoją ofertę klientom: chcesz tego - proszę bardzo, szukasz tego - jest tutaj, to ci jest potrzebne - pobierz stąd. Jest przy tym zrozumiałe, że nie będziesz oferować treści, których użytkownicy nie chcą, których nie będą szukać na Twojej witrynie.

Gdy konkretnie określisz adresatów witryny, gdy określisz cele wynikające z ich potrzeb i oczekiwań, uda Ci się wypracować taki projekt zawartości, którym i Ty, i użytkownicy będą usatysfakcjonowani.

Szkic spisu treści

Najlepiej, aby wstępny projekt witryny przybrał postać szkicu spisu treści, jeszcze nie spisu, ale właśnie szkicu.

Uwzględnij w nim wszystkie elementy zawartości, jakie uznajesz w tym momencie za ważne i potrzebne. Aby nie zapomnieć o czymś istotnym, przejrzyj opublikowany w serwisie www.uzytecznosc.pl artykuł Anatomia witryny.

Problematyka ta wykracza poza ramy naszego poradnika, toteż nie będziemy się w nią wgłębiać. Tych kilka podstawowych uwag niech będzie dla Ciebie punktem wyjścia do samodzielnych rozważań.

Cele naszej witryny

Stworzymy witrynę fikcyjnej firmy Kapelusze s.a. Chcemy:

  • przedstawić naszą firmę, aby ułatwić użytkownikom zdobycie informacji, czy mogą nam zaufać,
  • zaprezentować ofertę firmy - nasze produkty - kapelusze - oraz związane z nimi usługi,
  • umożliwić użytkownikom wysłanie pytania lub zamówienia,
  • informować użytkowników o nowościach, promocjach, zrealizowanych kontraktach.

Czego potrzebujemy? Niezbędne minimum to:

  • jedna strona o firmie,
  • dział Produkty z ofertą uporządkowaną w kategoriach,
  • jedna strona o Usługach,
  • jedna strona z formularzem kontaktowym,
  • działu informacji z aktualnościami.

Mapa witryny

W projektowaniu stron internetowych bardzo użytecznym narzędziem jest mapa witryny. Mapa nie pokazuje struktury witryny, ale raczej ścieżki, jakimi mogą podążać użytkownicy.

Nasza mapa witryny mogłaby wyglądać tak:

Mapa witryny

Gdy internauta trafi na naszą stronę, zobaczy pięć pozycji menu.

  • Wybiera menu O firmie i trafia na stronę z artykułem, z którego dowiaduje się, że jesteśmy firmą z 50-letnią tradycją i mamy swoje ugruntowane miejsce na światowym rynku. Kapelusze zamawiali i zamawiają u nas… Kto też ich nie zamawia… itd. W informacji dostarczamy danych, które można gdzieś sprawdzić.
  • Wybiera menu Produkty i trafia na stronę przejściową, z odnośnikami do kilku kategorii kapeluszy, np. Kapelusze dla pań, Kapelusze dla panów, Kapelusze dla milusińskich. Następnie może przejść na strony prezentujące interesującą go kategorię kapeluszy.
  • Wybiera menu Usługi i trafia na stronę z artykułem mówiącym o wykonywaniu kapeluszy na zlecenie, na różne okazje, a także np. o odnawianiu starych kapeluszy.
  • Chce złożyć zamówienie, więc wybiera menu Kontakt, na której znajduje formularz umożliwiający wysłanie wiadomości do naszego działu obsługi klientów.
  • Natomiast na stronie Nowości znajduje szereg krótkich informacji o nowych seriach kapeluszy, o naszych sukcesach w światowych konkursach kapeluszników, o trendach w kapeluszowej modzie, itp. Jeśli jakaś wiadomość go zainteresuje, klika odnośnik Czytaj całość.
Zmieniony ( 19.07.2007. )
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »