


R. 2. Zaplecze administracyjne - przegląd |
![]() |
![]() |
Centrum zarządzania Joomla! mieści się w chronionym obszarze zasobów – na zapleczu [Back-end]. Tu znajdują się wszystkie narzędzia potrzebne w codziennej pracy.
Zaplecze administracyjneZaplecze jest jest różnie nazywane: ŚrodowiskoDziałanie dostępnych w panelu administracyjnym narzędzi możliwe jest dzięki sporej ilości komponentów i modułów zaplecza. Wszystkie skrypty obsługujące zaplecze przechowywane są w katalogu Za obsługę panelu administratora odpowiada komponent Administrator [Admin]. Jego skrypty znajdują się w katalogu Szablon zapleczaRozmieszczenie i formatowanie elementów zaplecza administracyjnego zależą od szablonu zaplecza. Jego skrypty znajdują się w katalogu Dostęp do zaplecza i uprawnieniaPrawo wstępu na zaplecze mają tylko osoby należące do grup zarządzających - główny administrator, administratorzy i operatorzy. Ich uprawnienia są zróżnicowane. Dlatego przed wpuszczeniem kogokolwiek na zaplecze Joomla! sprawdza, czy osoba zabiegająca o wstęp ma do tego prawo i jakie zadania może wykonywać. Procedura uwierzytelnienia i autoryzacji osób ubiegających się o wstęp na zaplecze nazywa się logowaniem administratorów, a czas przebywania na zapleczu sesją administratora. Zapoznaj się z artykułami: Pulpit administracyjnyPulpit podzielony jest na kilka obszarów. Można tu wyodrębnić:
Elementy pulpitu rozmieszczone są zawsze w podobny sposób:
Typy stronWygląd pulpitu zmienia się zależnie od zadania. Spotkasz tutaj kilka typów stron:
Szczegółowe objaśnienia znajdziesz w artykułach: Menu administratora i paski narzędziCentrum nawigacyjnym jest menu administracyjne [FullMenu, AdminMenu]. Natomiast do wydawania poleceń służy pasek narzędzi [Toolbar]. Menu ma strukturę hierarchiczną. Taka budowa zapewnia administratorom łatwą orientację w zadaniach i służących im narzędziach. Główny administrator widzi wszystkie pozycje menu, administratorzy i operatorzy tylko te opcje, z których mają prawo korzystać. W widoku głównego administratora pasek menu zawiera 11 głównych pozycji: Start [Home], Witryna [Site], Menu [Menu], Treści [Content], Komponenty [Components], Moduły [Modules], Boty [Mambots], Instalatory [Installers], Poczta [Messages], System [System], Pomoc [Help]. W paskach narzędzi dostępne są zawsze wszystkie możliwe opcje menedżera lub edytora pozycji, np.: Aby wywołać jakąś operację:
Zapoznaj się z artykułami: Zadania administracyjneMenedżery i edytory panelu administracyjnego umożliwiają wykonanie na zapleczu wszystkich zadań administracyjnych. Poniżej znajduje się ich krótki przegląd. Konfiguracja Joomla!Każdą witrynę trzeba skonfigurować - określić reguły zachowania się całego programu i jego składników. Konfiguracja Joomla! obejmuje cztery typy działań administracyjnych:
Wszystkie opcje globalnych ustawień zostały zgromadzone w menu Witryna [Site]. Natomiast konfiguracja składników witryny i pozycji treści odbywa się w edytorach pozycji. Zapoznaj się z artykułami: Zarządzanie elementami treściZarządzanie elementami treści obejmuje ich tworzenie, gromadzenie, usuwanie, czasem archiwizowanie. Wszyscy operatorzy mogą w tym celu korzystać z opcji dostępnych w menu Treści [Content]. Główny administrator i administratorzy mają ponadto do dyspozycji komponenty, moduły i inne rozszerzenia. Wzbogacają one możliwości Joomla! o różne specjalne funkcje i dlatego zostały wydzielone w odrębnych pozycjach menu, niedostępnych dla zwykłych operatorów. Zapoznaj się z artykułami: Biblioteka mediówGromadzenie obrazów, zdjęć oraz innych mediów - dokumentów tekstowych, dźwięków, animacji i filmów umożliwia komponent Biblioteka mediów [Media Manager], dostępny w jednej z pozycji menu Witryna. Zapoznaj się z artykułem: Instalowanie rozszerzeńStandardową dystrybucję Joomla! można dostosować do przeróżnych wymagań i potrzeb, dodając odpowiednie rozszerzenia - pakiety językowe, komponenty, moduły, boty, szablony. Prawo instalowania rozszerzeń mają tylko administratorzy. Wszystkie rozszerzenia można dodawać za pomocą instalatora Joomla! z poziomu przeglądarki internetowej. Jedynie w przypadku niezgodnych z wymaganiami Joomla! ustawień serwera, trzeba stosować metody instalacji Zapoznaj się z artykułami: Zarządzanie strukturą i menu witrynyW Joomla! można udostępniać na witrynie własne treści oraz z innych źródeł. Joomla! generuje treści witryny dynamicznie. Pobiera je z bazy danych lub z innego wskazanego miejsca i umieszcza w dokumencie przesyłanym do przeglądarek użytkowników. Oznacza to, że klasyczne strony internetowe w Joomla! nie istnieją. Są one generowane przez pozycje menu. Tworzenie nowego menu, usuwanie istniejących obsługują komponenty zaplecza: Menedżer menu [com_menumanager] oraz menusy - Pozycje menu [com_menus]. Zapoznaj się z artykułami:
Zarządzanie użytkownikami i komunikacjaZarządzanie użytkownikami - zakładanie, usuwanie i modyfikacja kont, nadawanie uprawnień realizowane jest za pomocą komponentu Użytkownicy [com_users]. Porozumiewanie się z użytkownikami oraz komunikację między administratorami umożliwiają dwa komponenty: Korespondencja seryjna [com_massmail i Poczta administratorów [com_messages]. Zapoznaj się z artykułami: Monitoring - statystykiMonitorowanie środowiska działania oraz dostępu do witryny i aktywności użytkowników służą komponenty: Administrator [com_admin], Statystyki [com_statistics] oraz moduły administratora. Zapoznaj się z artykułami: Uwagi, źródłaJeżeli masz sugestie odnośnie treści lub chcesz zgłosić poprawki do tego rozdziału, skomentuj go albo umieść wiadomość na forum: Dokumentacja - Propozycje, zmiany, poprawki Dziękujemy! Stefan Wajda, Zespół Dokumentacji PCJ Na podstawie: help.joomla.org - Chapter 2: Joomla! Administrator Overview |
« poprzedni artykuł | następny artykuł » |
---|