UWAGA: Strona zawiera materiały archiwalne. Większość artykułów dotyczy Joomla! 1.0
Start arrow Zaczynamy arrow Administrowanie witryną
Administrowanie witryną Drukuj Email
Redaktor: Stefan Wajda [zwiastun]   
09.02.2006.
Spis treści
Administrowanie witryną
Zaplecze administracyjne
Pomoc podręczna
Rejestracja użytkowników
Instalacja rozszerzeń
Łatwe adresy URL
Aktualizacje i migracje
Masz za sobą pierwsze kroki. Początek. Znasz smak Joomla! Wiadomo wszakże, że apetyt rośnie w miarę jedzenia. Wiele kwestii poruszyliśmy tu pobieżnie. O wielu nawet nie wspomnieliśmy. W tej ostatniej już części przedstawimy jeszcze kilka spraw ważnych dla rozpoczynająch przygodę z Joomla!

O administrowaniu serwisem

Obecność witryny w Internetu wymaga systematycznych zabiegów - zarządzania. To Twoje zadanie! Co ono oznacza? Co się na nie składa? Czym właściwie jest serwis WWW i kim Ty jesteś - jego wydawca, animator, moderator? Jakie stoją przed Tobą zadania?

Cztery obszary serwisu WWW

Na serwis WWW składają się cztery obszary:

  • katalog na serwerze WWW,
  • baza danych - również na serwerze,
  • strona administracyjna,
  • strona główna serwisu.

Trzy pierwsze to zaplecze [ang. Backend]. Tu zgromadzone są wszystkie zasoby niezbędne do działania witryny. Tu znajduje się ośrodek zarządzania serwisem centrum administracyjne. Obszar czwarty - strona główna, frontowa albo krócej fronton [ang. Fronted] - to:

  • witryna - udostępniana do przeglądania,
  • kiosk, w którym internauci mogą pobrać np. dokumenty czy dokonać zakupów,
  • salon - miejsce kontaktów, spotkań i rozmów.

Z każdym z tych wymiarów Twojego serwisu wiążą się pewne specyficzne zadania administracyjne.

Słowa administracja, administrowanie mają szerokie znaczenie. W swoim codziennym bytowaniu odgrywamy różne role. Jako główny administrator serwisu WWW również spełniasz różne funkcje, różne role.

Zarządca zasobów, administrator

Po pierwsze, jesteś zarządcą zasobów, administratorem w węższym znaczeniu tego słowa. Zarządzasz  niemałym majątkiem - zasobami witryny. Chcesz zapewne być dobrym gospodarzem. I chcesz zapewne nie tylko zachować już posiadane bogactwo, ale także rozwijać je, pomnażać.

Jako zarządca, administrator musisz zapewnić:

  • stałą dostępność: frontonu - dla internautów, zaplecza - dla zespołu reakcyjnego
  • komplet narzędzi do pracy - odpowiednie komponenty, moduły, boty, poprawną konfigurację
  • ochronę przed włamaniem, kradzieżą czy innymi niepomyślnymi zdarzeniami,
  • skuteczny plan awaryjny - sprawne i szybkie odtworzenie serwisu po awarii,
  • atrakcyjny i przyjazny interfejs użytkownika - estetyczną szatę graficzną oraz łatwą nawigację,
  • dobrą organizację pracy zespołu - odpowiedni dobór, strukturę i podział kompetencji,
  • promocję serwisu - by nie zginął wśród… milionów stron WWW, jak kropla w oceanie
  • środki na utrzymanie - na domenę, hosting, może też gratyfikacje dla autorów.

Wydawca, redaktor, prezenter i sprzedawca

Po drugie, jesteś wydawcą, naczelnym redaktorem, prezenterem i sprzedawcą zarazem.

Jako wydawca i redaktor naczelny jesteś architektem witryny - określasz jej wizję, projektujesz jej koncepcję i zawartość, organizujesz zespół twórców witryny, przekazujesz jego członkom koncepcję witryny i koordynujesz ich pracęm by udostępniać odwiedzającym to, czego poszukują, potrzebują.

Jako prezenter i sprzedawca dbasz o wystawienie atrakcyjnego "towaru" na gównej stronie i stronach otwierających każdy dział serwisu oraz czuwasz, by gdzieś nie zawieruszył się "towar" nieświeży, nieestetyczny, odstręczający. Czuwasz nad ładem wewnętrznym, nad łatwym dostępem do każdej "półki", do każdego produktu.

Zdajesz sobie przy tym sprawę, że kiosk, jak kiosk - ciasnawy trochę. Ale to żadne usprawiedliwienie. To jednak kiosk, a nie magazyn. Masz "towar" by go sprzedawać, a nie tylko przechowywać.

We wszystkim, co w tej mierze czynisz, kierujesz się celami nadrzędnymi: satysfakcją użytkowników i założeniami biznesowymi.

Gospodarz spotkania, wodzirej

Po trzecie, jesteś gospodarzem spotkania, wodzirejem, mistrzem ceremonii - trwającego nieustannie przyjęcia.

Bo serwis internetowy to salon. Pełen znajomych i nieznajomych. Przygodnych gości i stałych bywalców. Bezinteresownych koneserów i zirytowanych poszukiwaczy potrzebnych im właśnie w tym momencie informacji. Gości wpadających na chwilę tylko i domowników niemal przesiadujących godzinami. Oglądających przedsionek i zaglądających w każdy zakątek. Obojętnych i zaangażowanych.

Wszyscy i zawsze oczekują Twojego miłego, troskliwego i rzeczowego zainteresowania. Nie możesz ich zawieść, bo nie odwiedzą więcej Twego serwisu, bo nie powiedzą o nim innym, bo nie będziesz mieć do kogo adresować swojej oferty.



 
« poprzedni artykuł