


Logowanie administratorów |
![]() |
![]() |
Dostęp do zaplecza odbywa się tylnym wejściem. Wymaga zalogowania się. Logowanie na zapleczeWstęp do centrum administracyjnego jest chroniony. Przy biurku zarządzających mogą „zasiąść” tylko użytkownicy, którzy posiadają konto i odpowiednie uprawnienia – głównego administratora, administratora lub operatora [manager]. Podczas logowania system sprawdza:
Tę procedurę nazywa się często uwierzytelnieniem, autoryzacją, autentykacją czy rejestracją. Ale nie są to terminy równoznaczne. Uwierzytelnienie lub autentykacja to tylko sprawdzenie, czy jesteś tym, za kogo się podajesz. Autoryzacja natomiast, to sprawdzenie, do czego masz prawo. Zaś rejestracja jest słowem wieloznacznym - oznacza także zakładanie konta użytkownika. I tylko w tym znaczeniu będziemy tutaj używać słowa ’rejestracja’. Pierwsze logowanieTuż po instalacji Joomla! do „tylnego wejścia” zaprowadzi Cię:
Logowanie na co dzieńOdnośnik Administrator w menu witryny, jest zwykle usuwany, aby http://www.nazwadomeny.net/administrator. Jak widać,
W przypadku instalacji na komputerze lokalnym URL zaplecza może wyglądać następująco: http://localhost/nazwa_katalogu_joomla/administrator. Moduł LogowanieWejście na zaplecze chroni moduł administratora Logowanie. Aby się zalogować:
Jeśli login i hasło zostaną wpisane prawidłowo, uwierzytelnienie przebiegnie pomyślnie. Znajdziesz się po chwili na stronie startowej centrum administracyjnego, zwanej panelem kontrolnym [Control Panel]. Przeglądarka, JavaScript i ciasteczkaKorzystanie z zaplecza administracyjnego możliwe jest w wielu przeglądarkach nowszej generacji - Internet Explorer począwszy od wersji 5.5, Mozilla Firefox, Opera, Kongueror lub Safari. Uruchomienie panelu administracyjnego wymaga włączenia w przeglądarce internetowej:
W najbardziej popularnych przeglądarkach obsługę tych mechanizmów można włączyć, wybierając w menu przeglądarki opcje:
Sesja administratoraUdane logowanie rozpoczyna sesję administratora. Domyślny czas trwania sesji, w którym system oczekuje na kolejne działania administratora, ustawiany jest w konfiguracji witryny. Jeśli między kolejnymi czynnościami nastąpi przerwa dłuższa niż domyślny czas trwania sesji, następuje automatyczne wylogowanie, a niezapisane dane mogą być bezpowrotnie utracone. Zapoznaj się z artykułem: Uwagi, źródłaJeżeli masz sugestie odnośnie treści lub chcesz zgłosić poprawki do tego rozdziału, skomentuj go albo umieść wiadomość na forum: Dokumentacja - Propozycje, zmiany, poprawki Dziękujemy! Stefan Wajda, Zespół Dokumentacji PCJ |
|
Zmieniony ( 23.07.2007. ) |
« poprzedni artykuł | następny artykuł » |
---|