UWAGA: Strona zawiera materiały archiwalne. Większość artykułów dotyczy Joomla! 1.0
Start arrow Administracja arrow Start arrow Logowanie administratorów
Logowanie administratorów Drukuj Email
Dostęp do zaplecza odbywa się tylnym wejściem. Wymaga zalogowania się.

Logowanie na zaplecze

Wstęp do centrum administracyjnego jest chroniony. Przy biurku zarządzających mogą „zasiąść” tylko użytkownicy, którzy posiadają konto i odpowiednie uprawnienia – głównego administratora, administratora lub operatora [manager].

Podczas logowania system sprawdza:

  • czy logujący się ma prawo wstępu na zaplecze [Access right],
  • jakim poziomem uprawnie dysponuje, jakie może wykonywać zadania [Access level].

Tę procedurę nazywa się często uwierzytelnieniem, autoryzacją, autentykacją czy rejestracją. Ale nie są to terminy równoznaczne. Uwierzytelnienie lub autentykacja to tylko sprawdzenie, czy jesteś tym, za kogo się podajesz. Autoryzacja natomiast, to sprawdzenie, do czego masz prawo. Zaś rejestracja jest słowem wieloznacznym - oznacza także zakładanie konta użytkownika. I tylko w tym znaczeniu będziemy tutaj używać słowa ’rejestracja’.

Pierwsze logowanie

Tuż po instalacji Joomla! do „tylnego wejścia” zaprowadzi Cię:

  • odnośnik Zaplecze na ostatnim ekranie instalacyjnym albo
  • odnośnik Administrator umieszczony w menu na stronie frontowej.

Logowanie po instalacji

Logowanie na co dzień

Odnośnik Administrator w menu witryny, jest zwykle usuwany, aby nie kusić rozbójników sieciowych. Aby się dostać na zaplecze po usunięciu tego łącza, trzeba wpisać w pasku adresu przeglądarki URL zaplecza według poniższego wzoru:

http://www.nazwadomeny.net/administrator.

Adres panelu administracyjnego

Jak widać, URL zaplecza składa się z:

  • adresu URL witryny,
  • słowa /administrator po ukośniku.

W przypadku instalacji na komputerze lokalnym URL zaplecza może wyglądać następująco:

http://localhost/nazwa_katalogu_joomla/administrator.

Moduł Logowanie

Wejście na zaplecze chroni moduł administratora Logowanie.

Logowanie - formularz logowania

Aby się zalogować:

  • W polu Login wpisz swoją nazwę użytkownika. Jeśli to Twoja pierwsza wizyta i nie zmieniłeś nazwy administratora to loginem jest słowo admin.
  • W polu Hasło wpisz hasło ustalone podczas instalacji. Jeśli nie pamiętasz hasła, sprawdź swoją skrzynkę pocztową – instalator wysyła hasło na podany podczas instalacji adres e-mail.

Jeśli login i hasło zostaną wpisane prawidłowo, uwierzytelnienie przebiegnie pomyślnie. Znajdziesz się po chwili na stronie startowej centrum administracyjnego, zwanej panelem kontrolnym [Control Panel].

Przeglądarka, JavaScript i ciasteczka

Korzystanie z zaplecza administracyjnego możliwe jest w wielu przeglądarkach nowszej generacji - Internet Explorer począwszy od wersji 5.5, Mozilla Firefox, Opera, Kongueror lub Safari.

Uruchomienie panelu administracyjnego wymaga włączenia w przeglądarce internetowej:

  • obsługi JavaScript
  • obsługi ciasteczek [cookies]

W najbardziej popularnych przeglądarkach obsługę tych mechanizmów można włączyć, wybierając w menu przeglądarki opcje:

  • Internet Explorer - JavaScript: Narzędzia ⇒ Opcje internetowe ⇒ zakładka Zabezpieczenia ⇒ Internet ⇒ Poziom niestandardowy ⇒ Obsługa skryptów ⇒ Wykonywanie aktywnych skryptów
  • Internet Explorer - ciasteczka: Narzędzia ⇒ Opcje internetowe ⇒ zakładka Prywatność ⇒ Zaawansowane
  • Firefox - JavaScript: Narzędzia ⇒ Opcje ⇒ Treść ⇒ Włącz obsługę JavaScript
  • Firefox - ciasteczka: Narzędzia ⇒ Opcje ⇒ zakładka Prywatność ⇒ Ciasteczka .

Sesja administratora

Udane logowanie rozpoczyna sesję administratora. Domyślny czas trwania sesji, w którym system oczekuje na kolejne działania administratora, ustawiany jest w konfiguracji witryny. Jeśli między kolejnymi czynnościami nastąpi przerwa dłuższa niż domyślny czas trwania sesji, następuje automatyczne wylogowanie, a niezapisane dane mogą być bezpowrotnie utracone. Zapoznaj się z artykułem:


Uwagi, źródła

Jeżeli masz sugestie odnośnie treści lub chcesz zgłosić poprawki do tego rozdziału, skomentuj go albo umieść wiadomość na forum: Dokumentacja - Propozycje, zmiany, poprawki

Dziękujemy!

Stefan Wajda, Zespół Dokumentacji PCJ

Zmieniony ( 23.07.2007. )
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »