Jeśli serwer WWW pracuje w bezpiecznym trybie [SafeMode=ON] albo podczas instalacji pojawiają się inne problemy, możliwa, choć nieco kłopotliwsza jest tzw. instalacja ręczna . Nie jest skomplikowana, ale wszystkie czynności trzeba wykonać uważnie.
Trzy krokiInstalacja "ręczna" polega na: - utworzeniu wszystkich tabel bazy danych MySQL
- założeniu konta głównego administratora [super administratora] serwisu
- stworzeniu i umieszczeniu w katalogu instalacyjnym serwisu pliku konfiguracyjnego.
Załóż tabele bazy danychJeśli nie utworzyłeś jeszcze bazy danych dla twojego Joomla, przejdź do sekcji: Przygotuj pliki z kwerendamiPliki z kwerendami tworzącymi tabele bazy danych MySQL znajdują się w pakiecie instalacyjnym, w katalogu /installation/sql . Są to: joomla.sql - zawierający wszystkie niezbędne do działania Joomla tabele z danymi w języku angielskim joomla_polish.sql - zawierający wszystkie niezbędne do działania Joomla tabele z danymi w języku polskimsample_data.sql - zawierający przykładowe dane w języku angielskim sample_polish_data.sql - zawierający przykładowe dane w języku polskimdrop_table.sql - zawierający kwerendę usuwającą tabele po poprzedniej instalacji, np. nieudanej
Gdy instalacji dokonuje kreator, to zakłada tabele bazy danych ze standardowym dla Joomla przedrostkiem jos_ . W plikach kwerend w miejscu przedrostka są znaki #__ Musisz zmienić ten przedrostek na jos_ , we wszystkich plikach, których użyjesz. Skorzystaj z funkcji Znajdź-Zamień wszystkie dowolnego najlepiej prostego edytora tekstu, nie zmieniającego kodowania znaków. Operację wykonaj przed przesłaniem plików z kwerendami na serwer. Jeśli instalujesz Joomla w wersji 1.0.x, przygotuj do przesłania plik sql/joomla.sql , aby od razu założyć konto administratora. Wykonaj następujące czynności: - wyedytuj plik
joomla.sql lub joomla_polish.sql np. w windowsowym notatniku lub wewnętrznym edytorze Midnight Commander - mcedit w przypadku Linuxa, - Dodaj np. na początku albo na końcu następujące linie (zlikwiduj łącznik po literze N w "wyrazach" IN_SERT, został dodany umyślnie, żeby nie powodować problemów z zapisem artykułu w bazie danych):
INSERT INTO mos_users VALUES (62, 'Administrator', 'admin', '
Ten adres email jest ukrywany przed spamerami, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, by go zobaczyć
', '21232f297a57a5a743894a0e4a801fc3', 'Super Administrator',
0, 1, 25, '2005-01-01 00:00:00', '0000-00-00 00:00:00', '', '');
IN_SERT INTO `mos_core_acl_aro` VALUES (62,'users','62',0,'Administrator',0);
IN_SERT INTO `mos_core_acl_groups_aro_map` VALUES (25,'',62);
Wykonaj kwerendyJeśli założyłeś już wcześniej bazę danych, możesz przystąpić do umieszczenia w bazie tabel z danymi. Zdecyduj, czy: - chcesz usunąć z bazy tabele po poprzedniej lub nieudanej instalacji Joomla
- chcesz umieścić w bazie tabele bez przykładowych danych
- chcesz umieścić również przykładowe dane
Zależnie od tej decyzji: - Zaimportuj plik
drop_table.sql , aby usunąć tabele bazy danych z poprzedniej instalacji - wpisz w wierszu poleceń np.:
mysql -uroot -ppassword nazwa_twojej_bazy_joomla < drop_table.sql - Zaimportuj plik
joomla.sql , aby utworzyć tabele bazy danych - wpisz w wierszu poleceń np.:
mysql -uroot -ppassword nazwa_twojej_bazy_joomla < joomla.sql - Zaimportuj plik
sample_data.sql , aby wczytać przykładowe dane.:
mysql -uroot -ppassword nazwa_twojej_bazy_joomla < sample_data.sql
Zmień root na nazwę uprawnionego użytkownika MySQL, zmień password [hasło] na hasło uprawnionego użytkownika. W miejsce
nazwa_twojej_bazy_joomla wprowadź nazwę Twojej bazy danych. Zamiast obsługi MySQL z linii poleceń, możesz użyć phpMyAdmin lub innego narzędzia do administrowania MySQL. To znacznie prostsza i
przyjemniejsza metoda, ale… Z doświadczenia wiem, że w niektórych przypadkach mogą zdarzyć się błędy, z którymi - jeśli nie jesteś doświadczonym użytkownikiem baz danych - możesz sobie nie poradzić. Ich źródłem są zastosowane w tabelach bazy danych dla Joomla zastrzeżone dla MySQL nazwy typu option . Ustawienia konfiguracyjne
- Skopiuj plik konfiguracyjny
configuration.php-dist do pliku configuration.php w głównym katalogu Twojego Joomla, np. w systemie UNIX-owym: cp /usr/local/www/joomla/configuration.php-dist /usr/local/www/joomla/configuration.php - Wyedytuj plik configuration.php - zmień w nim odpowiednio na zgodne z Twoimi
decyzjami:
- nazwę hosta - zwykle localhost,
- nazwę użytkownika bazy danych [$mosConfi_user],
- hasło dostępu do bazy danych [$mosConfig_password],
- nazwę bazy danych [$mosConfig_db]
- nazwę ścieżki absolutnej [$mosConfig_absolute_path]
- URL Twojej witryny [$mosConfig_live_site].
Pozostałe ustawienia zmienisz z poziomu panelu administracyjnego.
Poniżej znajduje się przykładowy plik konfiguracyjny, w którym część
ustawień została dokonana już za pomocą narzędzi panelu
administracyjnego. Blisko 80% problemów z instalacją ma swe źródło w niepoprawnej ścieżce absolutnej. Najogólniej - ścieżka absolutna rozpoczyna się od katalogu, w którym znajduje się katalog www
(w dystrybucjach Linuksa najczęściej jest to katalog /var, a kończy na
nazwie katalogu, w którym znajdują się wszystkie pliki i katalogi
Twojego Joomla, np. tak: /var/www/mojawitryna Zwróć uwagę że na końcu nie ma znaku prawego ukośnika (shlasha). Pierwsze logowanieLogowanie do panelu administracyjnegoMożesz teraz zalogować się do Twojego Joomla. Aby zalogować się do panelu administracyjnego: - Przejdź do http://www.twojawitryna.com/administrator/
- W oknie logowania wpisz Nazwę użytkownika [Login]: admin i Hasło [Password]: admin
- Kliknij przycisk Zaloguj [Login]
Jeśli mimo wszystko nie uda Ci się zalogować, popraw całą linię ze zmienną $mosConfig_secret w pliku configuration.php na następujący wpis $mosConfig_secret = 'C5pzpdF5klKJvUBN'; Jeśli i to nie poskutkuje, to zarejestruj się do w serwisie, a następnie - korzystając z phpMyAdmina zamień hasło administratora na hasło, które podałeś podczas rejestracji, kopiując je z pola password nowo zarejestrowanego użytkownika w tabeli mos_users . e-mail administratora [Admin e-mail address] Gdy zalogujesz się po raz pierwszy, zmień na poprawny Twój adres
e-mail. Dzięki temu będziesz otrzymywać automatycznie wszystkie e-maile
generowane przez system. Zmień również swoją Nazwę użytkownika [Login]
i Hasło [Password]. Dokonaj odpowiednich ustawień konfiguracyjnych,
które zostały omówione w następnej części. |