UWAGA: Strona zawiera materiały archiwalne. Większość artykułów dotyczy Joomla! 1.0
Start arrow Instalacje arrow Nietypowa instalacja
Nietypowa instalacja Drukuj Email
Jeśli serwer WWW pracuje w bezpiecznym trybie [SafeMode=ON] albo podczas instalacji pojawiają się inne problemy, możliwa, choć nieco kłopotliwsza jest tzw. instalacja ręczna. Nie jest skomplikowana, ale wszystkie czynności trzeba wykonać uważnie.

Trzy kroki

Instalacja "ręczna" polega na:

  • utworzeniu wszystkich tabel bazy danych MySQL
  • założeniu konta głównego administratora [super administratora] serwisu
  • stworzeniu i umieszczeniu w katalogu instalacyjnym serwisu pliku konfiguracyjnego.

Załóż tabele bazy danych

Jeśli nie utworzyłeś jeszcze bazy danych dla twojego Joomla, przejdź do sekcji:

Przygotuj pliki z kwerendami

Pliki z kwerendami tworzącymi tabele bazy danych MySQL znajdują się w pakiecie instalacyjnym, w katalogu /installation/sql. Są to:

  • joomla.sql - zawierający wszystkie niezbędne do działania Joomla tabele z danymi w języku angielskim
  • joomla_polish.sql - zawierający wszystkie niezbędne do działania Joomla tabele z danymi w języku polskim
  • sample_data.sql - zawierający przykładowe dane w języku angielskim
  • sample_polish_data.sql - zawierający przykładowe dane w języku polskim
  • drop_table.sql - zawierający kwerendę usuwającą tabele po poprzedniej instalacji, np. nieudanej

Gdy instalacji dokonuje kreator, to zakłada tabele bazy danych ze standardowym dla Joomla przedrostkiem jos_. W plikach kwerend w miejscu przedrostka są znaki #__ Musisz zmienić ten przedrostek na jos_, we wszystkich plikach, których użyjesz. Skorzystaj z funkcji Znajdź-Zamień wszystkie dowolnego najlepiej prostego edytora tekstu, nie zmieniającego kodowania znaków. Operację wykonaj przed przesłaniem plików z kwerendami na serwer.

Jeśli instalujesz Joomla w wersji 1.0.x, przygotuj do przesłania plik sql/joomla.sql, aby od razu założyć konto administratora. Wykonaj następujące czynności:

  • wyedytuj plik joomla.sql lub joomla_polish.sql np. w windowsowym notatniku lub wewnętrznym edytorze Midnight Commander - mcedit w przypadku Linuxa,
  • Dodaj np. na początku albo na końcu następujące linie (zlikwiduj łącznik po literze N w "wyrazach" IN_SERT, został dodany umyślnie, żeby nie powodować problemów z zapisem artykułu w bazie danych):
    INSERT INTO mos_users VALUES (62, 'Administrator', 'admin', '
     Ten adres email jest ukrywany przed spamerami, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, by go zobaczyć
     ', '21232f297a57a5a743894a0e4a801fc3', 'Super Administrator', 
    0, 1, 25, '2005-01-01 00:00:00', '0000-00-00 00:00:00', '', '');
    IN_SERT INTO `mos_core_acl_aro` VALUES (62,'users','62',0,'Administrator',0);
    IN_SERT INTO `mos_core_acl_groups_aro_map` VALUES (25,'',62);

Wykonaj kwerendy

Jeśli założyłeś już wcześniej bazę danych, możesz przystąpić do umieszczenia w bazie tabel z danymi. Zdecyduj, czy:

  • chcesz usunąć z bazy tabele po poprzedniej lub nieudanej instalacji Joomla
  • chcesz umieścić w bazie tabele bez przykładowych danych
  • chcesz umieścić również przykładowe dane

Zależnie od tej decyzji:

  • Zaimportuj plik drop_table.sql, aby usunąć tabele bazy danych z poprzedniej instalacji - wpisz w wierszu poleceń np.:
    mysql -uroot -ppassword nazwa_twojej_bazy_joomla < drop_table.sql
  • Zaimportuj plik joomla.sql, aby utworzyć tabele bazy danych - wpisz w wierszu poleceń np.:
    mysql -uroot -ppassword nazwa_twojej_bazy_joomla < joomla.sql
  • Zaimportuj plik sample_data.sql, aby wczytać przykładowe dane.:
    mysql -uroot -ppassword nazwa_twojej_bazy_joomla < sample_data.sql

Zmień root na nazwę uprawnionego użytkownika MySQL, zmień password [hasło] na hasło uprawnionego użytkownika. W miejsce nazwa_twojej_bazy_joomla wprowadź nazwę Twojej bazy danych.

Zamiast obsługi MySQL z linii poleceń, możesz użyć phpMyAdmin lub innego narzędzia do administrowania MySQL. To znacznie prostsza i przyjemniejsza metoda, ale… Z doświadczenia wiem, że w niektórych przypadkach mogą zdarzyć się błędy, z którymi - jeśli nie jesteś doświadczonym użytkownikiem baz danych - możesz sobie nie poradzić. Ich źródłem są zastosowane w tabelach bazy danych dla Joomla zastrzeżone dla MySQL nazwy typu option.

Ustawienia konfiguracyjne

  1. Skopiuj plik konfiguracyjny configuration.php-dist do pliku configuration.php w głównym katalogu Twojego Joomla, np. w systemie UNIX-owym: cp /usr/local/www/joomla/configuration.php-dist /usr/local/www/joomla/configuration.php
  2. Wyedytuj plik configuration.php - zmień w nim odpowiednio na zgodne z Twoimi decyzjami:
    • nazwę hosta - zwykle localhost,
    • nazwę użytkownika bazy danych [$mosConfi_user],
    • hasło dostępu do bazy danych [$mosConfig_password],
    • nazwę bazy danych [$mosConfig_db]
    • nazwę ścieżki absolutnej [$mosConfig_absolute_path]
    • URL Twojej witryny [$mosConfig_live_site].

Pozostałe ustawienia zmienisz z poziomu panelu administracyjnego. Poniżej znajduje się przykładowy plik konfiguracyjny, w którym część ustawień została dokonana już za pomocą narzędzi panelu administracyjnego.

Blisko 80% problemów z instalacją ma swe źródło w niepoprawnej ścieżce absolutnej. Najogólniej - ścieżka absolutna rozpoczyna się od katalogu, w którym znajduje się katalog www (w dystrybucjach Linuksa najczęściej jest to katalog /var, a kończy na nazwie katalogu, w którym znajdują się wszystkie pliki i katalogi Twojego Joomla, np. tak: /var/www/mojawitryna

Zwróć uwagę że na końcu nie ma znaku prawego ukośnika (shlasha).

Pierwsze logowanie

Logowanie do panelu administracyjnego

Możesz teraz zalogować się do Twojego Joomla.

Aby zalogować się do panelu administracyjnego:

  • Przejdź do http://www.twojawitryna.com/administrator/
  • W oknie logowania wpisz Nazwę użytkownika [Login]: admin i Hasło [Password]: admin
  • Kliknij przycisk Zaloguj [Login]

Jeśli mimo wszystko nie uda Ci się zalogować, popraw całą linię ze zmienną $mosConfig_secret w pliku configuration.php na następujący wpis $mosConfig_secret = 'C5pzpdF5klKJvUBN';

Jeśli i to nie poskutkuje, to zarejestruj się do w serwisie, a następnie - korzystając z phpMyAdmina zamień hasło administratora na hasło, które podałeś podczas rejestracji, kopiując je z pola password nowo zarejestrowanego użytkownika w tabeli mos_users .

e-mail administratora [Admin e-mail address]

Gdy zalogujesz się po raz pierwszy, zmień na poprawny Twój adres e-mail. Dzięki temu będziesz otrzymywać automatycznie wszystkie e-maile generowane przez system. Zmień również swoją Nazwę użytkownika [Login] i Hasło [Password]. Dokonaj odpowiednich ustawień konfiguracyjnych, które zostały omówione w następnej części.

Zmieniony ( 22.11.2006. )
 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »